Wiek przedszkolny jest okresem rozwijania gotowości do czytania oraz kształtowania elementarnej umiejętności czytania. Ponieważ w tym okresie zabawa jest podstawową formą działalności dziecka, wszelka nauka powinna opierać się na aktywności zabawowej i być źródłem pozytywnych przeżyć dzieci. Początkowa nauka czytania może być wspaniałą zabawą, jeśli dzieci będą mogły odczuwać satysfakcję z osiągniętego sukcesu niezależnie od poziomu swoich umiejętności, a taką możliwość dają im zabawy i gry dydaktyczne, które ze względu na atrakcyjność oraz bliską dzieciom formę nawiązują do ich przeżyć i zainteresowań, oddziałują na wszechstronny rozwój, oraz podwyższają efektywność pracy nauczyciela. Zabawa i gra dydaktyczna wyzwala u dziecka ciekawość, zainteresowanie, wzbudza motywację do wykonywania różnorodnych zadań, oraz ułatwia poszukiwanie wiadomości, staje się źródłem przeżyć emocjonalnych. Niewątpliwie gry i zabawy dydaktyczne, które poprzez swoją specyfikę stanowią jak gdyby pomost ułatwiający przejście dziecka do szkoły, gdyż zawierają element kształcący, a jednocześnie stanowią formę aktywności stymulującej rozwój dziecka. Zabawy te kształcą, dają możliwość utrwalenia zdobytych wiadomości , wyrabiają pozytywne cechy charakteru oraz są źródłem radości z osiągniętego sukcesu.
Przykładowy konspekt zajęć: Temat: Zwyczaje zwierząt jesienią. Cele ogólne: utrwalenie wiadomości o zwyczajach zwierząt, ich sposobie odżywiania;
- Utrwalenie wiadomości o sposobach przygotowania się zwierząt do zimy;
- dobieranie rymów do podanych wyrazów;
- rozwijanie spostrzegawczości, rozpoznawanie całościowe wyrazów.
Cele operacyjne: dziecko potrafi dobrać rymowane wyrazy do podanych;
- wymieni nazwę pokarmu danego zwierzęcia;
- dobierze wyraz do odpowiedniego pola;
- odgadnie zagadkę;
- potrafi określić sposób zachowania danego zwierzęcia podczas zimy.
PRZEBIEG:
- Zabawa „Zgadywanka-rymowanka”
- Ja już wiem, a ty wiesz co jeść lubi leśny ...? (zwierz)
- Bo dziki, które ryją wszędzie uwielbiają z dębu ...
- Wiewiórka, która w dziupli mieszka zjadłby chętnie ...
- A dzięcioł, który kłuje stale, wyjada spod kory tłuste ...
- Leśny ptak – wilga , dla ochłody zrywa z krzaka czarne ...
- Przez całe lato dla sarny strawa, to czysta zielona...
- Ropucha stara jak świat stary na kolację zjada bzyczące ...
- Zając, gdy ma żołądek pusty, szuka w polu główek ...
- A lis mając plan gotowy z góry wykrada czasem z kurnika ...
- Gra dydaktyczna „Dom słów”
Materiały:
- Plansza do gry przedstawiająca dom, w którym zostały umieszczone figury („domki słów”) będące kształtami graficznymi dwunastu wyrazów poznanych wcześniej przez dzieci
- Etykietki z wyrazami wykonane w taki sposób, by ich kształt i proporcje dokładnie odpowiadały umieszczonym na planszy kształtom. Etykietki mogą zostać zastąpione pojedynczymi literami pozwalającymi na odtworzenie kształtu graficznego słowa.
Przebieg gry: Cele;
- rozwijanie spostrzegawczości;
- rozpoznawanie kształtu graficznego każdego wyrazu;
- ustalenie relacji między wyrazem, a jego kształtem;
Cel gry: Rozpoznać profile poszczególnych wyrazów i uzupełnić „domki wyrazów”.
Zasady gry: Odkryte etykietki leżą na stole. Po kolei każdy z graczy bierze jedną etykietkę i umieszcza w domku. Gra przypomina układanie puzzli, by odnaleźć odpowiednie pole dla wyrazu, dziecko bada długość (liczbę liter) i kształt wyrazu.
- Zagadka: Wie to każdy z was,
że domem dla zwierząt jest....
- Podział leśnych zwierząt w oparciu o posiadane informacje na te, które zasypiają na zimę, zbierają zapasy oraz pozostałe, które podczas zimy szukają pożywienia.
Autor: Halina Pawlak |